Čo vedia všetky dobré vodcovské osobnosti
Dobrá vodcovská osobnosť dokáže vidieť alternatívne riešenia. Dobrá vodcovská osobnosť ani tak nerozkazuje a nepožaduje, ako skôr inšpiruje a ovplyvňuje. Dobrá vodcovská osobnosť vie, že každé jednostranné riešenie je dopredu odsúdené k zániku. Nikdy nie je konečným riešením, znamená len jeho odloženie. Dobrá vodcovská osobnosť uvažuje o probléme, analyzuje ho a hľadá jeho riešenie spolu s celým tímom. Dobrá vodcovská osobnosť […]
Ja som dobrý pastier, nasleduj ma
„Ja som Dobrý Pastier… nasleduj ma!“ (Jn 10,14/Mt 19,21) 1) Kresťanský vodca nasleduje Krista (ako svojho vodcu), učí sa z jeho príkladu a zo vzťahu s Ním tie podstatné hodnoty života, a postupne zisťuje, ako skutočne milovať a žiť svoje povolanie. Toto rozhodnutie treba neustále obnovovať! (Nie neustále meniť…) 2) Kresťanský vodca sa vo vzťahu s Bohom púšťa […]
Tŕnistá ružová aleja
(reálny sen don Bosca, zapísaný v jeho autobiografii) V tomto sne je veľká pravda o vodcovstve, o spolupráci, o realite, o láske, o viere, o nádeji. Niekto to pochopí, niekto nie… Jedného dňa roku 1847 som uvažoval o spôsobe ako konať dobro pre mládež. Potom sa mi zjavila Kráľovná nebies a zaviedla ma do nádhernej záhrady. Bol v nej široký a prekrásny portikát a predsieň. Plazivé […]
Nechaj sa viesť a sprevádzaj druhých
…nájdi si učiteľa-vodcu-tútora, ktorý ťa posunie ďalej… …sám sa staň učiteľom-vodcom-tútorom niekomu ďalšiemu… „…musí to byť osobné…“ „Osobný rast bez osobného učiteľa nemôže pokračovať donekonečna… Väčšina ľudí, ktorí sa rozhodnú rásť, nájdu prvých učiteľov na stránkach kníh. To je skvelé miesto, kde začať, a neuškodí tam i pokračovať… V určitej chvíli si ale musíte nájsť učiteľov, s ktorými […]
Dotkni sa srdca, buď zapálený, motivuj
„Vodcovia sa najprv dotknú srdca, až potom požiadajú o pomocnú ruku.“ (Maxwell) „Nemôžete ľudí pohnúť k činu, ak najprv nepohnete ich emóciami… Najprv srdce, potom hlava.“ (Maxwell) „Ľuďom je jedno, koľko viete, oni chcú vedieť, ako vám na nich záleží.“ (Maxwell) „Ak chcete niekoho na svoju stranu, nesnažte sa ho presvedčiť – získajte s ním […]
Vodca ako vzor a komunikátor vízie
„Keď vodcovia ukazujú cestu správnymi činmi, ich nasledovníci ich ´kopírujú´ a majú úspech.“ (Maxwell) Ľudia robia, čo vidia. Vedenie príkladom má vždy nesmierny vplyv na nasledovníkov. „Môžeš pripomínať, čo chceš, a mať akékoľvek motivačné prejavy, ale ak ostatní v tvojej organizácii vidia, že každý jeden deň nevykladáš svoje najlepšie úsilie, nebudú to robiť ani oni.“ (C. […]
Ako získať u ľudí rešpekt
„Ak vodca, ktorý má rešpekt, žiada o nejaký záväzok, jeho ľudia nezaváhajú ani na moment a podpíšu to. Sú pripravení riskovať, štverať sa na kopce, obetovať mnoho hodín, urobiť čokoľvek, čo je potrebné, aby sa dielo dokončilo. A podobne, ak rešpektovaný vodca požiada o nejakú zmenu, nasledovníci to ochotne prijmú.“ (Maxwell) „Vodca musí vedieť, že vie, a musí byť […]
Ako získať u ľudí dôveru
Základom vodcovstva je dôvera – je tou najdôležitejšou vecou, ľudia ti musia dôverovať (nemôžeš opakovane sklamať dôveru svojich ľudí a zároveň mať na nich stále vplyv…). Vieš robiť dobré rozhodnutia a robiť ich správnym spôsobom? Vieš si priznať chybu? (…a tak snáď získať späť dôveru ľudí, ktorí si tvoju chybu/zlyhanie všimli?) Ak ako vodca sklameš […]
Vodcovstvo ako služba a obeta
„Vždy sa snaž urobiť niečo dobré. Každý sa musí vlastným spôsobom snažiť uplatniť svoju skutočnú hodnotu. Musíš venovať nejaký čas svojmu blížnemu. Pamätaj, nežiješ na svete sám, sú to aj tvoji bratia.“ (A. Sweitzer) „Ak chcem druhým niečo pridať, musím každodenne vychádzať zo svojej zóny pohodlia a aktívne premýšľať, ako to môžem urobiť. Ale práve […]
Osobnosť vodcu, ktorý sprevádza
Ako vodca si sprievodcom detí/mladých. Buď vodcom, ktorý vedie a sprevádza mladého človeka cestou života, vodcom, ktorý stojí za to, aby ho ľudia nasledovali (osobná autorita, kvalitný charakter), ponúkni možnosť zmeniť sa, rozvinúť svoj plný potenciál. Ak chceš dosiahnuť, aby sa ľudia dokázali zmeniť, ak chceš, aby ťa nasledovali, ak ich chceš pohnúť ďalej, ak chceš, […]
Nájdi pre svoj tím cestu k víťazstvu
„Vodca nájde svoj sen a potom ľudí. Ľudia nájdu vodcu a potom sen.“ (Maxwell) Zisti všetko, čo sa musí urobiť, aby sa dosiahlo víťazstvo. Chop sa vízie, pristupuj k náročným úlohám pevne rozhodnutý doviesť ľudí k víťazstvu. „Viesť znamená zodpovednosť. Prehrať je neprijateľné. Zanietenie je neuhasiteľné. Kreativita je podstatná. Vzdať sa je nemysliteľné. Záväzok je […]
Stať sa dôveryhodným človekom
…a byť schopným vytvárať a žiť dlhodobé vzťahy preniknuté dôverou Dôvera === CHARAKTER + kompetencia 1. Tvoja integrita… Máš charakter? Máš odvahu konať v súlade so svojimi hodnotami a presvedčením… tvoje myšlienky, slová a činy sa nerozchádzajú. Alebo: „Kecal som… a čo…“? 2. Tvoje úmysly… Aký máš plán? Tvoje motívy, plány a konanie sú jasné, čestné, priamočiare […]
Tímové roly
Pre úspešné fungovanie tímu sú dôležité všetky nižšie spomenuté roly a každá by mala byť aspoň čiastočne pokrytá. To môžeme dosiahnuť aj v tíme zloženom z menej ako deviatich ľudí, pretože každý člen tímu zaujíma viacero rolí. Roly sú do určitej miery vrodené, preto ich nie je vhodné medzi členmi tímu direktívne rozdeľovať. Skôr je […]
Egoistický prístup k spoločenstvu
Tvoj egoistický prístup k spoločenstvu, partii, tímu = „JA“ = to sa mi chce/nechce, tak… = to sa mi páči/nepáči, tak… = mám/nemám na to teraz chuť, tak… = mne to takto vyhovuje/nevyhovuje, tak… = nemám čo robiť, tak prídem… = záleží mi na mne, ostatní ma nezaujímajú… Zdravé spoločenstvo, partia, tím = „MY“ = […]
Myšlienky o spoločenstve, skupine, tíme
– V tíme nehovoríme moja práca, ale naša práca. (J.Adair) – Nebuďte zameraní na spoločnú úlohu natoľko, že by ste zabudli na spoločný život. (J.Adair) – Skupiny tu nie sú len preto, aby splnili nejakú úlohu – dávajú vám množstvo jedinečných príležitostí, aby ste vyrástli v osobnosť. (J.Adair) – Ústredným faktorom pri formovaní skupiny alebo tímu […]
Každý z nás je zodpovedný za náš tím
Každý z nás je v tíme zodpovedný za atmosféru, kvalitu, činnosť, prácu, dobré vzťahy, komunikáciu… uvedomuješ si to? A čo robíš práve ty pre náš tím? Si aktívny a iniciatívny a nadšený pre rozvíjanie kvality nášho tímu, našej partie? Alebo si pasívny, ľahostajný a neustále obkecávajúci, čo ako by mohlo byť inakšie, bez toho, aby si sa o to aj […]
Náš tím, to sme my
„Nič veľké sa nestane realitou, ak o tom nikto nesníva. A ak sa má stať niečo výnimočné, chce to výnimočný sen.“ (R. Greenleaf) Náš sen môžeme splniť, len ak sme súčasťou tímu. „Veľký sen so zlým tímom nie je o nič lepší ako nočná mora… Je lepšie mať skvelý tím s chabým snom, ako skvelý […]
Jeden je málo
Možno si dobrý. Ale nie si až taký dobrý! „Bez ohľadu na to, kam sa chcete v živote dostať, na dosiahnutie vašich snov je nutná tímová práca.“ (J. C. Maxwell) Hrať sa môžeš aj sám, no na majstrovstvách vyhrávajú tímy! = tímová práca je kľúčom k veľkým výsledkom (jeden človek je príliš málo na dosiahnutie […]
Družinový duch
= „duch partie“ = všetci za jedného, jeden za všetkých = zápal pre spoločné veci = ťahať spolu jedným smerom = úprimnosť a dôvera = pocit zodpovednosti za partiu = priateľstvo, vzťahy, empatia = zábava, smiech, dobrá atmosféra = vzájomné dávanie = spoločné zážitky a dobrodružstvo = spoločný „projekt“ = „tradícia vysokej úrovne“ = „naše […]
Náš animátorský tím
Tímová práca sa rodí tam, kde už viac nerozmýšľame spôsobom „ja“, ale „my“. Ako to s tebou vyzerá v našom animátorskom tíme? Ideš opačným smerom…? Si úplne nezávislý…? Vezieš sa na snahe druhých…? Snažíš sa zladiť s ostatnými…? Dokážeš robiť v rámci tímu ešte aj čosi naviac…? Úspešné zabíjanie tímu: = nechodíš na spoločné stretnutia a akcie… […]
Prežívať spoločenstvo
„Toto je moje prikázanie: Milujte sa navzájom.“ (Jn 15,9) Spoločenstvo neznamená len byť spolu (kvôli bezpečiu, pohodliu, filozofovaniu, rovnakým názorom a záujmom). Skutočné spoločenstvo znamená chcieť rásť v láske a účasti. „Komunita sa z toho stane, až keď tam jeden začne milovať druhého a všetci sa začnú starať o rast každého jednotlivca zvlášť.“ Milovať každého. (Aj toho mne nesympatického…) […]
Láska nech je bez pretvárky
Čo nám radí Písmo? (Rim 13, 3-21) Mocou milosti, ktorú som dostal, hovorím každému z vás, aby si nik nemyslel o sebe viac, ako myslieť treba, ale zmýšľajte triezvo, každý podľa stupňa viery, aký mu udelil Boh. Lebo ako máme v jednom tele mnoho údov, ale všetky údy nekonajú tú istú činnosť, tak aj my […]
Don Boscov „List z Ríma“
(Napísal don Bosco 10. mája 1884) Moji milovaní… Stále myslím na vás, či som blízko alebo ďaleko. Mám iba jedinú túžbu: túžim vás vidieť šťastných tu i vo večnosti. Táto myšlienka a táto túžba ma priviedli napísať vám tento list. Cítim, drahí moji, ťarchu svojej odlúčenosti a to, že vás nevidím a nepočujem, mi spôsobuje […]
„Akcia ovca“
MILOVAŤ AKO PRVÝ… Ako prvý si všimneš, ako prvý sa usmeješ, ako prvý oslovíš, ako prvý objímeš, ako prvý pomôžeš druhému podrásť, ako prvý druhého povzbudíš, ako prvý odpustíš, ako prvý začneš viesť-inšpirovať-učiť-milovať… BYŤ DUŠOU KAŽDEJ ČINNOSTI… Svojou prítomnosťou a svojim radostným postojom, veselosťou, úsmevom, priateľstvom a komunikovaním s druhými sa snažíš pretaviť atmosféru a vzťahy na mieste, […]
Úvod do duchovných cvičení animátora/vodcu
(podľa prednášok z jezuitských exercícií Anthonyho de Mella) (-: overené osobnou skúsenosťou 🙂 „V našich časoch cesta ku svätosti vedie nevyhnutne cez svet činnosti.“ (D. Hammarskjold) Aký zmysel má pre animátora/vodcu vykonávanie duchovných cvičení? Animátor/vodca nič väčšmi nepotrebuje, ako odísť na púšť, venovať veľa hodín počúvaniu, a nie hovoreniu, potrebuje sa otvoriť Bohu a nabiť svoje […]
Modlitba za mladého animátora
Ten, ktorého ty vidíš, Pane, je iba niekto, kto sa usiluje, aby sa celkom odovzdal. Vyvolili ho predčasne, aby bol otcom, matkou, priateľom, poradcom. Prepáč, ak náhodou pýta od Teba preddavok z tvojho neba. Veď neporozumenie, ktoré ho obkľučuje, nevidí jeho obetu ani úsilie. Pomôž mu, ak už nadovšetko čaká na chvíľu stretnutia s tvojou tvárou, s tvojimi […]
Ako by to robil don Bosco dnes
„Potom vystúpil na vrch, povolal k sebe tých, ktorých sám chcel a oni prišli k nemu.“ (Mk 3,13) Ježiš si povolal apoštolov k sebe, aby boli s ním, aby ich mohol on sám formovať a viesť, a aby to, čo od neho prijali, mohli ísť rozdávať ostatným. Nebojme sa aj my nechať formovať a viesť Ježišom tak ako apoštoli, tak ako Don […]
Kreativita, tvorivosť
„Robte obyčajné veci neobyčajným spôsobom.“ (A. Luciani) ČO JE KREATIVITA? = schopnosť tvoriť a nachádzať niečo nové = schopnosť vidieť veci v nových vzťahoch a novým pohľadom = schopnosť nachádzať nové, neošúchané riešenia = skutočnosti života spoznávať originálnym spôsobom = nové poznatky zmysluplne využívať neobvyklým spôsobom = vidieť nové skutočnosti tam, kde zdanlivo nie sú = […]
Tvoja motivácia k animátorstvu
Tvoja osobná motivácia: – Prečo si sa rozhodol pre animátorstvo/službu? – Pre koho to robíš? – Kto ťa inšpiruje? Náš štýl má byť donbosco-saleziánsky! Veselosť, láskavosť, prítomnosť, nábožnosť, akčnosť. Motivovanie druhých: – osobný zápal a nadšenie, radosť, namotivovanie, atmosféra (nabaľovací efekt) – motivovať k účasti, k zapojeniu, ku hre – nabudenie lenivých a […]
Animátorský-mini-manuál
(-: …aby sme nezabudli robiť obyčajné veci neobyčajným spôsobom… 🙂 Náš prístup a postoj: „SOM TU PRE TEBA.“ = byť prítomný a vnímavý = mať otvorené oči, uši a srdce = vedieť nadviazať kontakt = byť veselý, láskavý, priateľský = vedieť povzbudiť a motivovať = aktívne reagovať s nadšením = podporovať sa navzájom = byť „roztrúsený“ medzi nimi […]
Preventívny systém v skratke
Pre saleziánov nutnosť. Pre animátorov pomôcka (ako sa správať k druhým, na stretkách,…). Pre všetkých inšpirácia (možnosť vziať si niečo z toho do života a pochopiť, o čom je animátorstvo v saleziánskom prostredí). Postoj: Nie robiť vychovávateľa, ale byť vychovávateľom (tým, ktorý stoji po boku vychovávaného na jeho ceste dospievania). Nie len v „pracovnom“ čase, ale […]
Zapálený prístup animátora
„Kto chce zapaľovať, musí sám horieť.“ Priťahuje príklad a nadšenie! (Ty si ten, ktorý môže zmeniť veci = osobným príkladom a nadšením.) „Ty musíš byť zmenou, ktorú chceš vidieť vo svete.“ (M. Gándhí) = máš o druhého človeka záujem, dokážeš potľapkať po pleci alebo sa usmiať, vieš druhých povzbudiť „to dokážeš“, „skús to ešte […]
Animátor, ktorý to ne/pochopil
Je úžasné, ak niekto niečo robí pre druhých. Animátor je človek, ktorý dáva ľudí do pohybu = oduševňovateľ. Aké sú vlastnosti dobrého animátora? 1. Má vytvorený vzťah s Bohom = je vzorom pre ostatných, jeden krok pred ostatnými = žije v milosti posväcujúcej (čiže nežije vedome v hriechu) 2. Je zodpovedný (vo vzťahu […]
MAPA 1 🙂
Mini Animátorská Poznámka Animátora „BYŤ PRÍTOMNÝ“ (osobne i duchom) = vnímať druhých okolo seba, vedieť nadviazať kontakt = všimnúť si, priblížiť sa, osloviť, usmiať sa, dotknúť sa = byť veselý, láskavý a priateľský = snažiť sa počúvať a pochopiť = vedieť pomôcť, povzbudiť, poradiť, nakopnúť, motivovať = vedieť druhých oduševniť a potom ustupovať do úzadia = vedieť odpustiť […]
Mapa 2 🙂
Mini Animátorská Poznámka Animátora „ŽIVOTNÉ KÁNOE“ (život je ako plavba po rieke) = ak chceš dôjsť do cieľa, potrebuješ: 1. Vedieť, kde je tvoj cieľ = cieľ osobný, hudobný, duchovný, animátorský 2. Byť pripravený a predvídať možné prekážky = využívať preventívny systém, intuíciu, plánovanie 3. Nebáť sa nasadnúť do loďky a prijať […]
Mapa 3 🙂
Mini Animátorská Poznámka Animátora „ANIMÁTOR S OČAMI A UŠAMI“ (vidí, počuje, vníma, reaguje) Dobrý animátor je samostatným animátorom „v teréne“ = nie je nutne viazaný na: „toto treba, prosím ťa…, mohol by si toto, pretože…?, môžeš ísť medzi nich…?, začala tu byť nuda, nevymyslíš niečo…?“ = dobrý samostatný animátor si to všimne ešte skôr, ako […]
Mapa 4 🙂
Mini Animátorská Poznámka Animátora „S POHĽADOM DO DIAĽKY“ (animátor s víziou a vytrvalosťou) Predstav si skupinu turistov, ktorí vyrazili na cestu, aby zdolali náročný vrchol. A pozri sa na nich o niekoľko hodín potom, čo vyrazili. Dá sa predpokladať, že turistov v tej chvíli môžeme rozdeliť na tri skupiny: A: Jedni ľutujú, že opustili prístrešie = únava a nebezpečenstvo […]
Mapa 5 🙂
Mini Animátorská Poznámka Animátora „JASNÝ CIEĽ ANIMÁTORA“ (Kam kráčaš?) Aký má tvoj život zmysel? Prečo vlastne žiješ? Čo chceš dosiahnuť? Hlboko vo svojom srdci cítiš, že nechceš prežiť svoj život len priemerne, povrchne. Počúvaš hlas svojho srdca a objavuješ hlboké a veľké ideály. Zisťuješ, že život je dar a úloha – je to jedno veľké volanie […]
Mapa 6 🙂
Mini Animátorská Poznámka Animátora „PREJAVY LÁSKY“ (ak máš „svoje“ deti/mladých naozaj rád/rada“) = každé dieťa a každý mladý človek túži byť milovaný, potrebuje cítiť, že ho máš rád/rada = láska je slobodné rozhodnutie – tvoje rozhodnutie milovať! = úprimná animátorská láska stojí na rozhodnutí spoznať, prijať a mať rád tých druhých, ktorí sú ti zverení = ak […]
Mapa 7 🙂
Mini Animátorská Poznámka Animátora „SVäTÝ A NORMÁLNY“ (aj ty si povolaný na cestu svätosti = neboj sa byť svätý) = svätosť neznamená dokonalosť… ale úprimná snaha milovať Boha a každého človeka (aj takého, čo ti lezie na nervy) skutkami lásky + láskavosť, dobrá nálada, skromnosť, trpezlivosť, jednoduchosť, prirodzenosť… = svätosť neznamená byť svätuškárom so zasneným pohľadom a ľahostajnosťou k ostatným… ale byť […]
Psychológia dospievajúcej mládeže
Dospievajúci človek sa odráža od brehu detstva, aby na svojej lodi smeroval do prístavu dospelosti. Možno ani netuší, čo ho čaká, s čím sa môže stretnúť. Určite však bude musieť vzdorovať nejednej búrke, ktorá môže poriadne rozkolísať loď. Hoci to vyznieva veľmi pesimisticky, nie každý dorazí do cieľa. Skúsenosti hovoria aj o tragédiách. My dospelí, ktorí chceme […]
Otvorený list dospievajúceho rodičom
Drahý otec a mama, prežívam mimoriadne zmätené obdobie svojho života, zmeny, ktoré sú väčšinou pre môj vek typické. Ak sa ma pousilujete pochopiť a správať sa ku mne iným spôsobom, uvidíte, že spoločne sa nám podarí zhodnúť sa a prekonať túto fázu môjho života bez toľkých problémov. Mením sa, nie som už dieťaťom, som adolescentom. Nemôžete ma už […]
Hranice vo výchove dospievajúcich
Dospievajúci potrebujú lásku, sebaovládanie, hodnoty, obmedzenia a prijatie zodpovednosti za svoj život. Problémy dospievajúcich vznikajú väčšinou v určitom kontexte (emocionálne odcudzenie, zranenie, depresia…) = je nutné sa pozrieť pod povrch, aby sme sa uistili, že to, čo chceme urobiť, pomôže vyriešiť základný problém a umožní dospievajúcemu dozrieť v takého človeka, akého ho chcel Boh. Odcudzený, zranený alebo deprimovaný mladý […]
Preventívny systém don Bosca
…na inšpiráciu k nášmu vlastnému pôsobeniu medzi mladými… …ako výzva na hľadanie nových možností… Don Bosco bol vynikajúci vychovávateľ. Nebol teoretikom, ale prakticky uskutočňoval to, čo považoval za správne. Napísal síce ku koncu života malú brožúrku o preventívnom systéme, ale jeho veľké životné dielo (ktoré dnes pokračuje a rastie po celom svete), je to podstatné, kde bolo […]
Roly v skupine a typy detí na stretku
Každý človek v skupine sa podvedome prikláňa k jednej z troch rolí: 1. Rola úlohy (zameraná na cieľ) = snaha vždy čo najlepšie a najrýchlejšie splniť nejakú úlohu, ktorú si skupina vytýčila (autor agendy, analyzátor, koordinátor, vyhodnocovateľ, nositeľ informácií, vyhľadávač informácií, iniciátor…) 2. Rola vzťahov (zameraná na udržanie procesu) = snaha zaistiť čo najkvalitnejšie vzťahy […]
Animácia stretiek a iné súvislosti
ŠTRUKTÚRA STRETKA 1. Začiatok stretka = v dohodnutom čase = voľná debata, zábavná hra, úlet, modlitba,… = nadviazanie (aspoň slovne) na predchádzajúce stretko, zhodnotenie predchádzajúceho stretnutia 2. Tematická časť = nové vedomosti, skúsenosti, myšlienky, idey, poznatky = kresťanstvo (viera, sviatosti, Cirkev, svätí,…), charakter, vlastnosti, ideály, čnosti,… = ručné práce (výroba vecí), výtvarné práce (papier, farby, […]
Dôležitosť skupín/stretiek a štyri prvky saleziánskeho výchovného systému
Úloha skupiny v živote mladého človeka. Prečo tvoríme stretká? Prečo mladí ľudia potrebujú patriť do nejakej skupiny? (Trošku psychológie 😉 SKUPINA Každý človek sa líši od ostatných ľudí niektorými špecifickými skúsenosťami a vlastnosťami. Je individualitou, zároveň však je členom niekoľkých sociálnych skupín a má veľa spoločného s jej členmi. Je to žiak určitej triedy a školy, patrí do určitej rodiny, […]
Príprava a vedenie stretka
DÔLEŽITOSŤ STRETNUTIA Prečo sa stretávate so svojimi stretkármi? Potrebujete to vy, oni? Prečo? = zážitok spoločenstva – tu patrím, spoločné zážitky, partia = aké stretko, taká skupina – stretko je základným prvkom, ktorý skupinu formuje DÔLEŽITOSŤ PRÍPRAVY Vieme, že mať stretko je dôležité – ale dôležité je mať dobré stretko. A na to, aby sme vytvorili dobré stretko, […]