Hlavný rys – pozorovanie.
Základné črty:
– sú pozorovatelia so záujmom o svoje okolie
– majú analytickú a logickú myseľ…
– …radi veci chápu a vidia ich z nadhľadu…
– …skôr pozorujú, než aby sa zapojili
– veľa času stráveného s druhými ich unavuje
– sú nezávislí a sebestační
– radšej premýšľajú než konajú
– majú problémy s vyjadrovaním svojich emócií
Majú radi:
– žiť intímne, diskrétne, niekedy dokonca až v tichosti
– pozorovať, ustúpiť do pozadia
– vedieť, chápať
– premýšľať, hľadať príčiny a podstatu vecí
Nemajú radi:
– narušenie prostredia, v ktorom žijú
– spoločenské udalosti, prepych
– hluk
– diskusie o daždi a peknom počasí
– otázky smerujúce k ich emóciám
– neočakávané veci a udalosti
– citové výlevy
– rozhodovať sa narýchlo
Pod vplyvom svojej vášne, keď sa nachádzajú v stave strachu z násilia, sú pod veľkým vplyvom lakomosti.
Ak svoju vášeň ovládnu, neprestávajú mať potrebu vnútorného priestoru, ale prijímajú život medzi ľuďmi a sú odpútaní.
Päťky sú ľudia hlavy. Myslia skôr než konajú. Päťka je otvorená a vnímavá pre nové skutočnosti a dojmy. Sú to objavitelia nových ideí, vynálezcovia, objektívni a kladúci otázky, majú záujem dozvedieť sa o veciach všetky podrobnosti. Sú dobrými poslucháčmi a majú silné kontemplatívne vlohy. Dokážu hodiny presedieť v tichu kaplnky. Vykúpené päťky spájajú to, čo poznajú s hľadaním múdrosti a súčasne sa snažia o precítenie srdcom. Majú tichú vnútornú silu, sú jemné, láskavé, zdvorilé, nežné. Sú schopné zmobilizovať svoju trpezlivosť a sebestačnosť, aby pomohli iným v obdobiach stresu. Sú veľmi chápavé a nikdy neposudzujú.
Ich primárnou skúsenosťou je istý druh prázdnoty. Preto túžia po naplnení. Cítia sa ako „nevítané“. Nedostatok bezpečia a pocit osamelosti ich môže viesť až k tomu, že sa stiahnu do seba (podobne ako zviera, ktoré sa v nebezpečenstve tvári že je mŕtve). Päťka hromadí – v nádeji že naplní vnútorné vákuum. Tak ako dvojka je „posadnutá“ dávať, tak päťka zase brať. Jej zberateľská vášeň je zameraná na myšlienky, idei, znalosti, kľud a priestor. No môže sa aj materializovať – a môže zbierať čokoľvek. Ak majú vedecké sklony, ľahko sa môžu stať závislé od techniky.
Päťka potrebuje uzavretú a chránenú súkromnú sféru – v ktorej by nikým nepozorovaná mohla premýšľať. Často nosí okuliare – znak opotrebovaného zraku – celá energia je sústredená na to, aby všetko videla a spoznala. Päťka všetko vidí a počuje. Páči sa jej všetko, v čom môže zaujať pozíciu pozorovateľa. V samote všetko, čo videla, vyhodnocuje – hlavou. Chce vidieť, ale nechce byť videná. Kým štvorka robí všetko pre to, aby bola nápadná, päťka sa vyhýba všetkému, čím by mohla pritiahnuť pozornosť: „Čo urobím, aby si ma nevšimli, a nič odo mňa nechceli?“. Bránia sa citom – je pre nich dôležité zachovať kľud (navonok) a mať emócie pod kontrolou. Majú ťažkosti vyjadriť city, napriek tomu, že to chcú. Oveľa pravdepodobnejšie vám povedia čo si myslia, ako čo cítia. V skutočnosti však majú intenzívny citový život. Päťka sa cíti viac spojená s neprítomnými ako prítomnými osobami. K vzdialeným ľuďom môže mať vrúcne city. Päťka sa potrebuje učiť vyjadrovať city priamo. Má strach podať malíček – aby sa nepýtala celá ruka. Kto sa uspokojí s týmto málom, objaví v päťke verného priateľa, mlčanlivého poslucháča a férového radcu.
Päťky potrebujú istotu, že skutočne obsiahli celý obraz (celú vedu), aby mohli svoje vedomosti uviesť do praxe. Preto sa často päťka svojím telom nikdy nedotkne tela sveta.
Ak je v rozhovore téma príliš osobná, odvedú šikovne konverzáciu inam. Nemajú radi slová „podielať sa“ a „zdielať sa“. Ak predsa chcú – vyjadria sa až ako poslední, a v extrémne malom rozsahu. Čo hovoria iní, počúvajú veľmi pozorne.
Vstup do manželstva ich odrádza – pretože by ich rodina obrala o celý priestor a pýtala si veľa energie. V kláštore túžia po poslednej izbičke.
Pokušením päťky je vedomosť – znamená pre ňu moc. Informácie, ktoré prijíma a ukladá nikdy nestačia. Potrebuje ešte jeden kurz, knihu, duchovné cvičenia. Fascinujú ju duchovné systémy, typológie, kvantové skoky, evolúcia… aj enneagram je pre ne príťažlivý. Sú však aj takí, ktorí eneagram odmietajú – je to narušiteľ hry, odkrývajúci ich životný program. Po celý život mohla päťka oslňovať intelektuálnou prevahou… a zrazu vyjde najavo, že nie je ničím viac než päťkou a že jej sila je zároveň jej hriechom. Pokiaľ uviaznu len v zóne zbierania informácií, ich snaha o rast sa obmedzí.
K zbieraniu dojmov patrí aj radosť z cestovania. Päťku teší, ak môže študovať cudzie kultúry a nepoznané zvyky. Vstúpi aj do dobrodružstva, ak má istotu, že ju to nezaviaže a môže z neho kedykoľvek vystúpiť – odcestovaním. Vlastný zážitok nastáva, keď si doma premieta fotografie a ukladá suveníry – to pomáha v podporení pamäti a môže slúžiť spätne ako podnet k znovuprežitiu udalostí. Päťky môžu mať zbierku „totemov“ pripomínajúcich všetky dôležité fázy ich života.
Jeden z obranných mechanizmov päťky je ústup. Má strach z konkrétnych záväzkov a z citových pút. Bojí sa citov, sexu, vzťahov – ktoré vytvárajú závislosť. K rozhodnutiu pre celibát ju môžu viesť falošné motívy.
Vysvetľuje svet, ale málokedy urobí niečo pre to, aby ho zlepšila. Mnohé výsledky skúmania geniálnych pätiek nezahŕňajú aj etické hľadisko.
Ďalším obranným mechanizmom je segmentovanie. Päťky rozdeľujú svoj život do oblastí, ktoré existujú nezávisle na sebe. V každej z týchto oblastí majú priateľov a známych, ktorí sa navzájom nikdy nespoznajú.
Ohraničenie – zo strachu, že by si niekto na nich mohol robiť nárok a boli by citovo preťažené, cítia sa päťky isto len vtedy, ak je vo vzťahu presne vymedzený časový a priestorový rámec. Chcú vedieť, ako dlho bude stretnutie trvať, potrebujú čas na prípravu aj vyhodnotenie. Neočakávané návštevy a udalosti, ktoré ich osobne vyzývajú, považujú za ohrozujúce. Ak chceš vidieť, ako sa päťka vie rozčúliť, stačí vstúpiť do jej súkromia bez zaklopania. Od päťky je možné niečo dostať len vtedy, keď od nej človek nič neočakáva ani nevymáha. V otvorenom konflikte ich obrannou je ústup a intelektuálne argumenty.
Päťka sa vyhýba prázdnote. Neverí tomu, že by v sebe mala hodnotu a nejaké skutočné bohatstvo, preto jej koreňom hriechu je chamtivosť. Päťky nie sú darcovia, ale hromadia duchovný aj materiálny majetok. Tu potrebujú poriadne nakopnutie: „Je načase, aby si už konečne vydal niečo zo svojich pokladov!“. Pascou päťky je lakomstvo. Hlavne sú skúpe samy k sebe. Boja sa, že by mohli stratiť, keby boli štedré. To, čo majú, im poskytuje istotu. Nevedia si užívať život. Sú hrdí na svoju skromnosť.
Ich prednosťou je opak ich posadnutosti – sú kontemplatívne nadané, vidia a chápu súvislosti.
Darom, ovocím duchovnej zrelosti vykúpenej päťky je objektivita. Nevykúpená päťka sa musí dištancovať, vykúpená päťka sa môže dištancovať. Päťka môže byť vynikajúcim duchovným, môže sledovať monológy iných celé hodiny. Jej schopnosť zostať pri tom citovo neutrálna, môže tomu, kto hľadá radu, pomôcť zhodnotiť vlastnú situáciu jasnejšie. Odstup je darom aj hriechom päťky – je jediným typom, pri ktorom môžeme to isté slovo použiť pre popísanie jeho najväčšej sily aj najväčšej slabosti.
Päťka potrebuje spoločenstvo (priestor kde dávam, dostávam a kam patrím), aby sa vyhla chudobe.
Výzva určená päťkám sa volá múdrosť. Múdrosť je hlboké poznanie súvislostí sveta a života, ktoré sa nedá získať len myslením alebo životnou skúsenosťou. Múdrosť je reflexia skúsenosti. Päťky majú sklon k „preflexii“: myslia skôr, než konajú, alebo miesto toho, aby konali. Reflexia je dodatočné duchovné spracovanie žitého života. Päťka je tiež volaná k dôvere v Božie riadenie – t.j. prisudzovať Bohu oveľa viac, než si môže predstaviť. Neodhaľovať tajomstvá za každú cenu racionalizovaním. Päťka musí sama sebe odkryť dosť pravdy na to, aby mohla pripustiť všetko zázračné a nevyspytateľné.
Životnou úlohou je naučiť sa nasadzovať a jednať. Päťky sa potrebujú vášnivo zamilovať. Láska je pre mnohé päťky drámou, pretože v erotickom vzťahu sa stretáva túžba po blízkosti s nemenej silným prianím po odstupe. Päťka môže byť zamilovaná až po uši, ale pri stretnutí s milovaným človekom ustrnie a nevie ako sa má zachovať. Ten „vlastný“ pocit prežije až dodatočne, s odstupom. Preto „učiť sa milovať“ je jedným z veľkých výziev pre päťku. Ak si nepripustí žiadnu vášeň, ak si nedovolí aspoň v tomto bode byť raz „bezhlavá“, je veľmi neúplným človekom.
Meditácia a modlitba sú pre päťku zdroje sily. Musí pestovať svoj vnútorný svet, aby našla odvahu obracať sa k svetu vonkajšiemu. Túto odvahu zakúsi až keď nájde v Bohu (a teda aj v sebe) kľud a istotu (nie vo vedomostiach). Potrebuje zažiť istotu lásky vo vnútornom svete (Boha), aj vo vonkajšom svete (blížnych). Prebúdza ju posolstvo: „Máš tu istotu. Teší nás, že si tu. Máš právo tu byť. Si vítaná. Patríš k nám.“ Päťky sa majú zamerať na meditáciu o vtelení, t.j. o osobnom nasadení a sebaobetovaní Krista, o jeho vášni pre ľudí, o jeho ochote „zašpiniť si ruky“. Kresťanstvo sa nedá uskutočniť tým, že človek sedí v izbe so svojimi knihami. V Kristovi sa prejavuje dotknuteľný Boh, ktorý práve dotykom uzdravuje.
Konať proti prirodzenosti je ťažké – môžeme pritom robiť chyby, z čoho má päťka veľký strach. Bojí sa robiť niečo „nerozumné“. Musí sa chrániť pred aroganciou a domýšľavosťou voči ľuďom aj voči Bohu: „Keď bude Boh niečo odo mňa chcieť, určite dá o sebe vedieť.“ K pravej múdrosti dospeje, ak sa vzdá tajnostkárstva a otvorí sa pre tajomstvo druhých – a tým odhalí a uvoľní vlastné poklady.
Päťka potrebuje prestať nad všetkým rozmýšľať a začať veriť svojmu okoliu a ľuďom v ňom a vášnivo sa do tohto stavu ponoriť. S otvorenou mysľou, s využitím zvedavosti a schopnosti sústrediť sa, je päťka pripravená klásť hlboké otázky a objaviť pravdivé významy. Vykúpená päťka prináša cenné a geniálne myšlienky, vidí jasne a môže dôveryhodne viesť. Prijala to, že čím viac urobí, tým viac sa naučí. A že keď sa delí o prežívané zážitky s ostatnými, vtedy správne pomáha a vedie iných.
Krídla, ktoré päťku ovplyvňujú:
Romantik (4)
Loajálny skeptik (6)
Typ bezpečia:
Bojovník (8)
Typ stresu:
Pôžitkár (7)
Správanie nevykúpenej päťky:
uzavreté, paranoidné, izolujúce, nihilistické, posadnuté, výstredné…
Bežné správanie:
analytické, dištancujúce sa, abstraktné…
Vykúpená osobnosť:
človek múdry, predvídavý, vynaliezavý, inovátorský, rázny…
(spracované podľa R. Rohra, A. Eberta, D. Mahona, E. Salmona)