Niekedy si dáš veľkú prácu s prípravou terénnej hry a potom si sklamaný jej neúspechom. Môže byť celý rad príčin, prečo bola hra neúspešná, no najčastejšie je to fakt, že hráči nevedia hrať predpísané úlohy. V prípade nezohratého kolektívu je použitie náročných terénnych hier rizikové – môže vyjsť a nemusí. V prípade stáleho kolektívu (napr. skautský oddiel) musíme členov postupne naučiť hry hrať – na výpravách zaraďujeme najskôr jednoduchšie hry, aby sa chalani naučili čítať mapu a pohybovať sa podľa nej v teréne, lúštiť šifrované správy, skrývať sa v lese, sledovať terén, voliť správnu taktiku, či zniesť nejaký ten škrabanec. Potom postupne pridávame náročnejšie, dlhšie, prípadne aj drsnejšie hry. Hry, ktoré sa vydaria, kľudne môžeme opakovať aj na nasledujúcich výpravách a pekne uvidíme, ako sa hráči zlepšujú.
Chalani sa musia naučiť hru aktívne hrať, nie len byť nejakými polopasívnymi účastníkmi. Musia vedieť hru rozvinúť, riadne sa do nej vžiť, úplne si ju vychutnať. Keď je hlavnou témou hry napr. chytanie utekajúceho náčelníka, ten musí vedieť aj riskovať, občas sa objaviť, veľa sa presúvať. Keby sa takýto náčelník len niekde zahrabal do lístia a ostatní hráči by len blúdili po lese a po celý čas hry by ho hľadali a napokon ani nenašli, tak by boli znudení a sklamaní. Len keď je hra plná bojových scén, skrývania sa, behu, pátrania, vtedy je vzrušujúca a obe strany si riadne zahrajú. Mali by sme ich postupne naučiť, že zmysel hry spočíva predovšetkým v hre ako takej a nie v jej konečnom výsledku.
Pri rozdeľovaní náročnejších a kľúčových úloh v hre je vhodné zveriť ich hráčom, ktorí budú vedieť hru rozvinúť, budú kondične stíhať, nebudú sa báť riskovať a budú hrať naplno.
Dôležitú úlohu však má aj vedúci, ktorý hru pripravuje. Musí byť schopným režisérom a tiež musí hráčov správne motivovať. Tak aj zo suchého popisu hry dokáže vykúzliť úžasný zážitok pre hráčov… V duchu si hneď predstaví situácie, aké v hre nastanú, vie prideliť každému hráčovi takú úlohu, ktorú zvládne, dokáže hráčom dopredu poradiť, ako sa majú v jednotlivých situáciách zachovať a akú zvoliť taktiku, zdôrazní hlavné úlohy, ktoré hráčov čakajú, poradí, čo robiť, aby bola hra plná napätia a dobrej zábavy. Zlý režisér pokazí i ten najlepší zámer. Nikto sa však nestane vynikajúcim režisérom hneď, aj tomuto remeslu sa treba učiť. Každou hrou, i pokazenou, sa posúvame ďalej a získavame skúsenosti.