Eucharistia má dve formy – a vo Svätom Písme sú spomenuté obe – ale mnohí kresťania poznajú zväčša len jednu z nich – a tak Eucharistiu síce prijímajú, avšak potom ju už nežijú…
„Potom vzal chlieb a vzdával vďaky, lámal ho
a dával im, hovoriac:
Toto je moje telo, ktoré sa dáva za vás.
Toto robte na moju pamiatku.“
(Lk 22,19)
„Potom nalial vody do umývadla
a začal umývať učeníkom nohy
a utierať zásterou, ktorou bol prepásaný…
Keď som teda ja, Pán a Učiteľ, umyl nohy vám,
aj vy si máte jeden druhému nohy umývať.
Dal som vám príklad,
aby ste aj vy robili, ako som ja urobil vám.“
(Jn 13,5,14-15)
Slovami „toto robte na moju pamiatku“ Ježiš ukazuje dve skutočnosti:
1.) jedenie premeneného chleba a vína = prijímanie Eucharistie
2.) „umývanie nôh“ druhým ľuďom = žitie Eucharistie
Eucharistia má teda dva rozmery: vzťah ku Kristovi a vzťah k ľuďom. Keď sa chlieb a víno premieňa na Božie telo a krv a ty Ho prijímaš (keď sa stretávaš s Bohom vo svojom tele, keď Boha prijímaš do svojho života), vtedy prijímaš Lásku… Keď s láskou slúžiš druhým (keď sa dávaš z lásky nezištne druhým = svoje schopnosti, svoj čas, svoju námahu, svoju prítomnosť…), vtedy svojim životom zjavuješ Lásku v konkrétnych činoch.
„Keď sa teda schádzate, nie je to požívanie Pánovej večere…
Kto by teda jedol chlieb alebo pil Pánov kalich nehodne,
previní sa proti Pánovmu telu a krvi…
Lebo kto je a pije, a nerozoznáva telo,
ten si je a pije odsúdenie.“
(1Kor 11,20,27,29)
(telo = Kristovo telo = Cirkev = každý človek)
Sv. Pavol kritizuje oddeľovanie bežného života a duchovného života. Prijímaš sviatosť, ale druhých máš na háku… Tváriš sa, že vidíš Krista v Eucharistii a pritom nevidíš Krista v druhom človeku? Ak nevieš rozoznať telo Pána v človeku, zbytočne sláviš Eucharistiu… Prečo? Lebo Eucharistia je zviditeľnením Ježišovej lásky = darovania sa druhým!
Koľko času venuješ do týždňa službe mimo svojej rodiny?
V rodine je to predsa samozrejmosť…
V čom vidíš svoj potenciál služby = ako môžeš slúžiť?
„Keď to viete, ste blahoslavení, ak podľa toho aj konáte.“
(Jn 13, 17)