ŠTRUKTÚRA STRETKA
1. Začiatok stretka
= v dohodnutom čase
= voľná debata, zábavná hra, úlet, modlitba,…
= nadviazanie (aspoň slovne) na predchádzajúce stretko, zhodnotenie predchádzajúceho stretnutia
2. Tematická časť
= nové vedomosti, skúsenosti, myšlienky, idey, poznatky
= kresťanstvo (viera, sviatosti, Cirkev, svätí,…), charakter, vlastnosti, ideály, čnosti,…
= ručné práce (výroba vecí), výtvarné práce (papier, farby, prírodný materiál)
= debaty, príbehy (rozprávanie, čítanie)
= prvá pomoc, príroda, ekológia
= aktivity na „zažitie“ témy
= jasná téma – myšlienka stretka + vyvodiť predsavzatie
= zvážiť postupnosť tém (v rámci mesiaca + dlhší projekt)
3. Zábavná časť
= zábava, oddych, zážitky, radostná atmosféra
= hry (vonku, vnútri), súťaže, aktivity, pesničky, voľná zábava (veselé historky, úlety, srandičky,…)
= hry sú korením stretiek, zlepšujú kvalitu a chuť (používať s mierou)
= vždy dať aspoň „drobničky“ – krátke hry na vyvetranie, prebehnutie, zábavu
4. Ukončenie stretka
= podanie si rúk v kruhu, modlitba, pesnička, „pokrik“, …
= ukončiť stretko v dohodnutom čase
+ občas mimoriadne, výnimočné stretká (iné náplňou, témou, miestom, časom)
+ občas spoločné akcie (chata, výlet, stanovačka, splav, …)
CHARAKTERISTICKÉ VLASTNOSTI STRETKA
(len teoretické rozdelenie, pretože všetko so všetkým úzko súvisí)
Plánovanie
= vytváranie dlhodobejšieho plánu (projektu) – v spolupráci s členmi skupiny
= vytvorenie krátkodobých plánov a cieľov
= určenie priorít, premyslenie možností, schopností
Príprava stretka
= stretnutie je základným prvkom, ktorý skupinu formuje = príprava je nevyhnutná
= povinnosť animátora spojená so zodpovednosťou
= premyslieť a pripraviť program a pomôcky tak, aby boli zohľadnené všetky podstatné súvislosti
= činnosť pestrá, zaujímavá, dobre premyslená, hodnotná, obohacujúca
= začleniť všetko do štruktúry s približným časovým harmonogramom
= činnosť v kontexte dlhodobejšieho plánu (projektu)
Prítomnosť
= byť na stretku prítomný (telesne i duševne) – ak z vážnych príčin nemôžeš prísť, musíš si dohodnúť zodpovednú náhradu alebo stretko preložiť (nemôže sa stať, že stretko zrazu odpadne, lebo si neprišiel…)
= animátor je v skupine potrebný – každá skupina potrebuje nutne animátora; v opačnom prípade skupina bez zmyslu blúdi v jednom kruhu, robí sa všetko, a pritom sa neurobí nič, prichádza nuda
= animátor je za skupinu zodpovedný; je dôležité, aby bol človek v tejto funkcii všetkými jasne uznávaný spolu s právami a povinnosťami, ktoré mu patria
Duchovná náplň
= na každom stretku aspoň krátky čas má byť venovaný duchovnu, kresťanstvu, Bohu (min. modlitba – no môže to skĺznuť do stereotypu; hľadaj nové spôsoby, obmieňaj možnosti)
= nájsť duchovný zmysel, rozmer kresťanstva v stretku (kresťanstvo je hľadaním, túžbou, bolesťou, radosťou, bojom…) + príprava modlitby na stretko
= vnímanie tajomstva viery v obyčajných každodenných okolnostiach
Hry
= hra ako podstatný prvok stretka (nie len doplnok)
= zážitkom ponúknuť radosť, prekonávanie hraníc, spoznanie seba samého, zážitok z víťazstva, zvládnutie prehry, spolupráca, …
= vyberať hry dynamické, zaujímavé (najlepšie jednu dobrú a osvedčenú a jednu úplne novú)
= hry vhodne uviesť, namotivovať (scénka, príbeh,…)
= v najlepšom prestať
= snažiť sa, aby bol do hry každý zapojený (minimálne ako aktívny pozorovateľ)
Motivácia
= ako motivovať účastníkov k aktívnej účasti na programe?
= osobný zápal a nadšenie animátora
= dobré uvedenie – najmä hier a aktivít (scénka, slovné namotivovanie, hudba…)
= dobrý program a atmosféra (= väčšia účasť a chuť chodiť – „bolo tu super, nabudúce určite prídem“)
= dať pozor na stereotyp – vždy to isté, klasické, predvídané – občas treba byť tvorivý a nebáť sa šokovať
Rozmer vzťahov a komunikácia
= vzťah animátor – členovia
= vzťah členovia – animátor
= vzťah členovia – členovia
= spolupatričnosť, spoločenstvo, radostná atmosféra
= pasivita, agresivita, vyrušovanie
= prijímanie druhého, aktívne počúvanie
Výchovný rozmer stretka
= všeobecne (výchova mladých v duchu preventívneho systému don Bosca)
= konkrétny cieľ – čo chcem priamo týmto stretkom dosiahnuť? (najlepší je „skontrolovateľný“ cieľ)
= treba si vytýčiť jasné ciele, aby sa nepracovalo zbytočne a bez zmyslu (najlepšie je vypracovať si dlhodobejší projekt)
= vhodná téma
= osobný príklad animátora (výchova je vec lásky = výchova láskou k láske)
= okrem spoločného projektu skupiny by si mal každý pripravovať aj vlastný projekt ľudského a kresťanského rastu
Zhodnotenie
= osobné „review“ – sám so sebou, s druhými (spätná väzba), s Bohom
= čo robím (robíme) dobre a čo moc nefunguje?
= čo treba zlepšiť, kde pridať a kde ubrať?
= v čom sa mám ja osobne snažiť zmeniť, aby som bol pre druhých lepším príkladom?
= má to, čo robím, zmysel a cieľ? Aký?
Vlastná motivácia (sebamotivácia)
= prečo vedieš stretko?
= akú máš vnútornú motiváciu?
= prečo chceš byť animátorom? (byť prospešný, služba, poslanie, snaha vyniknúť, túžba po vodcovstve,..)
= pri slabej alebo nesprávnej motivácii sa „animátor“ pri prvých problémoch a prekážkach, ktoré určite prídu, vzdáva
= vlastná motivácia súvisí aj s vyriešením si uspokojovania osobných túžob (avšak mimo sféry stretka!), aby sa osobné túžby alebo problémy človeka neprenášali do služby animátora = je potrebné „dobíjať si baterky“ niekde inde – intenzívny duchovný život, záľuby, oddych, priateľstvá, …
Vlastná duchovná príprava
= osobný rast vo viere
= skúsenosti s vlastným prežívaním viery
= štúdium
= osobná modlitba za stretko a ľudí v ňom
Osobný príklad
= byť animátorom všade
= ak chcem niečo so seba dať, musím niečo v sebe mať, musím „niekým“ byť
= zhoda medzi rečami a skutkami (autenticita)
Osobnosť animátora
= vlastnosti, charakter, čnosti
= skúsenosti, zručnosti, vedomosti
= viera, nádej, láska… a pokora (spravím, čo najlepšie viem a ostatné nechám Bohu…)
= animátor je sprievodcom mladého človeka
= osoba zodpovedná za zverenú skupinu
= treba sa inšpirovať k činnosti (don Bosco, nejaký svätý, Ježiš Kristus, …), ale byť sám sebou, originálom!
= animátor má vedieť nadviazať s mladými kontakt a vždy byť láskavý a priateľský
= má vedieť druhých oduševniť a potom ustupovať do úzadia
= má byť príťažlivou osobou (veselý, radostný, dynamický, skromný, so zmyslom pre humor)
= má žiť príťažlivým životom
= má byť človekom viery, evanjelizátor (vie zdôvodniť svoju nádej, pozná dostatočne svoje náboženstvo, objavuje Boha v každodennom živote, na všetky udalosti sa pozerá vo svetle Evanjelia)
= má byť zodpovedný, vnútorne slobodný, realista, ktorý pozná seba samého, a tak sa prijíma; zároveň prijíma aj iných takých, akí sú, je sám sebe pánom, vie, čo chce a vie, kam ide
= animátor je osobne šťastný a svoju radosť vyžaruje aj navonok
= má vedieť s mladými „zabíjať čas“ – byť s nimi „len tak“ – byť prítomný
= má sa starať o svoj osobný rast a stávať sa osobnosťou (čestný, dobrý, štedrý, obetavý, systematický, spoľahlivý, hlboký, rozumný, otvorený voči tajomstvu, …) = duchovná literatúra, sviatostný život, láska…
= má vedieť prejavovať mladému človeku úctu a mal by ho vidieť lepšieho ako sa vidí on sám (dôvera je vo výchove zdrojom sily pre rast)
= má vedieť pomáhať mladému človeku prebrať zodpovednosť za svoj život, nachádzať svoje miesto vo svete, dosiahnuť večný život
= má mať isté (rozhodné) vystupovanie = viem, čo chcem, poznám koncepciu saleziánskej výchovy
= má dôverovať Bohu, ktorý sa postará o tých, ktorým on nemôže pomôcť
= má poznať svoje schopnosti a svoje hranice
= má sa starať aj o svoj vlastný život (ľudský, duchovný), aby neupadol do nebezpečného aktivizmu (všetok čas venujem druhým, robím akcie, stretká, podujatia,… a pomaly strácam sám seba… teda najprv osobný duchovný život a modlitba a potom – ako výsledok a ovocie vnútorného naplnenia – plodná činnosť), každý deň si musíš nájsť čas pre seba a pre Boha (spytovanie svedomia, meditácia, rozjímanie,…)
= animátor má byť vnútorne slobodný, aby vedel spontánne komunikovať (pozvať na čaj, objať, žmurknúť, pobozkať, potľapkať po pleci…)
= má mať staršieho poradcu – duchovného sprievodcu (usmernenie, poradenie, duchovné vedenie) = kňaz, priateľ, osoba, ktorej dôverujem a ku ktorej môžem byť otvorený
= animátor potrebuje byť formovaný – po ľudskej i „činnostnej“ stránke, inakšie sa začne strácať… – tiež je dôležité vlastné hľadanie (duchovnej cesty, povolania, služby…)
= dobrý animátor nie je ten, kto je najlepší a najschopnejší, ale ten, kto je ochotný sa obetovať, venovať svoj čas službe iným, aby boli slobodní a tvorili vlastné dejiny
= úloha animátora je veľmi náročná, a preto vyžaduje jeho osobnostný a duchovný rast; mal by mať dostatočnú zrelosť ľudskú i duchovnú (primerane svojmu veku) – vedieť sa vcítiť, schopnosť zaujať odstup, schopnosť zvládať problémy a frustráciu, schopnosť prekonávať egocentrizmus
= animátor má byť nositeľom nádeje pre mladých
= polož si otázky: Kto som? Odkiaľ prichádzam? Kam idem? Čo tu robím? Ako? Prečo?
NIEKTORÉ SÚVISLOSTI
Sklamanie:
= poctivá príprava a chuť robiť a… neskoré príchody, hlúpe reči, vyrušovanie, nezáujem, kriticizmus,…
= neočakávaj príliš veľa, sen je vždy trošku odlišný od drsnej skutočnosti = je pred nami neustály a celoživotný zápas o ideál – to je práve to kúzlo života!
= zažiješ množstvo nevydarených situácií, ale i pekných zážitkov a malých víťazstiev
= raduj sa z každého úspechu
= pri neúspechu sa pýtaj: „Prečo sa to stalo? Kde som spravil chybu?“ … a nabudúce to bude lepšie!
= pri nezáujme o program – strhni nadšením, skús lepšie motivovať (a samozrejme – pracuj a hraj sa spoločne s ostatnými)
= pri neustálom vyrušovaní alebo rozbíjaní atmosféry – zober dotyčného po stretku bokom a porozprávaj sa s ním o tomto probléme (ako s dobrým kamarátom!); v krajnom prípade ho pošli preč zo stretka… (môže prísť až nabudúce)
= práca s ľuďmi je úžasná a obohacujúca
= práca s ľuďmi je náročná
= v praxi sa život animátora skladá z mnohých úspechov a mnohých frustrácií, z veľkých ideálov a z tvrdých nárazov na konkrétnu skutočnosť, z ušľachtilých rozhodnutí a z veľkej ľahostajnosti…
= s Božou pomocou je mladý človek schopný konať zázraky (aj ty!)… nie je to úžasné?
Zmija:
= v skupine je večný nespokojenec a demotivuje teba i ostatných
= zhodnoť v kľude jeho pripomienky (vo všetkom je kus pravdy) a skús problém vyriešiť presunutím časti zodpovednosti naňho a tým ho motivovať k činnosti alebo mu tak ukázať, že o veciach sa ľahko rozpráva (a veľmi ľahko sa kritizuje), no niečo hodnotné aj robiť, to už vyžaduje trochu viac práce a odvahy…
Noví členovia:
= osloviť, pozvať, motivovať, prijať
= starať sa o ich prijatie aj inými
Animátorský zápisník:
= poznámky k programu (dobré veci, chyby, nové nápady)
= kto chodí na stretko a kto nie (hľadať dôvody, motivovať, osloviť)
= zoznam hier, aktivít, tém
Zoznam osvedčených hier a aktivít:
= vždy maj poruke zoznam dobrých a vyskúšaných hier a aktivít
= zoznam priebežne dopĺňaj o nové dobré a vyskúšané hry a aktivity
Sviatky:
= narodeniny a meniny (presný a úplný zoznam + nezabudnúť na nikoho)
= významné udalosti, sviatky svätých
= oslávme to spolu ako sa patrí 🙂
= pocit prijatia, spolupatričnosti, priateľstva
Nástenka:
= veci zo života stretka, fotky, nápady, program, …
= zoznam tých, čo chodia
= originálnosti
Ďalšie dôležité súvislosti:
= všetko to, čo mi nenapadlo, a je tiež dôležité alebo zaujímavé = rozmýšľaj 🙂
„Námaha je ľahká iba tomu,
kto pracuje s láskou.“
(don Bosco)