„Poď so mnou tam, kde je nebo vysoké a modré a kde oblaky biele rýchlejšie než kde inde plávajú. Počuješ tú pieseň vetrov v korunách borovíc? Počuješ tu pieseň diaľok závratných? Ticho a velebne šumia hlavy stromov. Žiara slnka červenavá steká po ich rozpukaných kmeňoch a vôňa ihličia ťa omámi. A večer oheň táborový tam do tmy potom zasvieti a vyvolá v tebe pocity, ktoré otrasú tvojou dušou.“
- Foglar
Máš odvahu a túžbu hľadať a objavovať zmysel v tajomstvách lesnej múdrosti? Tak potom si zasekol oči do správnej stránky.
Indiánovo posolstvo
Indián bol veľký prorok života v prírode. Mal silu, pokiaľ žil na slnku. Bol majstrom lesnej múdrosti, najstaršej, zo všetkých vied; tej, ktorá predovšetkým pestuje mužné vlastnosti. K lesnej múdrosti patrí sila, rýchlosť, obratnosť, odvaha, znalosť lesov a lesných tvorov, hviezd, vôd, umenie pestovať rastliny a všetko, čo zdatného človeka privádza do tesného kontaktu s čistou prírodou pod modrou oblohou. Indián hlásil posvätnú povinnosť ctiť, skrášľovať a zdokonaľovať svoje telo. Hľadal vo všetkom krásu. Učí nás, že ak máme v sebe ducha krásy, môžeme vniesť krásu do všetkého okolo seba. Naučil nás, ako urobiť krásnym každý nástroj, každú nádobu, časť odevu i dom, dokonca i každý pohyb. Jeho piesne, legendy, tance, obrady a zvyky dokazovali v každodennom živote, aký je jeho duch. A také krásne stany, pokrývky, košíky a kánoe nevie vyrábať nikto iný na svete. Tieto veci len vyjadrovali Indiánovu rozšírenú vieru, že Veľký Duch je vo všetkom, všade a ustavične.
Štvornásobný zákon
Z veľkého ústredného ohňa sa rozbiehajú štyri cesty – cesta tela, cesta mysli, cesta ducha a cesta služby. Všetci ľudia, ktorí chcú byť skutočnými ľuďmi, musia ísť po týchto štyroch cestách. Každá z nich vedie ku svetlu, malému ohníčku, ktorý sa zapaľuje z veľkého ústredného ohňa. Tieto svetlá sú krása, pravda, sila a láska. Z týchto štyroch svetiel vychádza dvanásť zákonov lesnej múdrosti:
Toto je svetlo krásy:
- Buď čistý, ty sám i miesto, kde žiješ.
- Rozumej svojmu telu a maj k nemu úctu. Je chrámom ducha.
- Buď priateľom všetkých neškodných tvorov. Chráň stromy a kvety, obzvlášť dávaj pozor na oheň v lese i v meste.
Toto je svetlo pravdy:
- Čestné slovo je sväté.
- Hraj poctivo. Falošná hra je to isté ako zrada.
- Buď pokorný. Uctievaj Veľkého Ducha a rešpektuj vieru iných.
Toto je svetlo sily:
- Buď odvážny. Odvaha patrí k najvznešenejším vlastnostiam.
- Mlč, pokiaľ hovoria starší, a preukazuj im úctu aj inak.
- Buď poslušný. Poslušnosť je základná povinnosť na ceste lesnej múdrosti.
Toto je svetlo lásky:
- Buď láskavý. Vykonaj aspoň jeden dobrý skutok denne.
- Ochotne pomáhaj druhým. Konaj svoje povinnosti.
- Buď veselý. Raduj sa z toho, že žiješ.
Liek na oblohe: Slnečné lúče majú moc zahnať mnohé choroby, preto ich považujeme za zázračný liek.
Posvätný oheň: Je to oheň vzniknutý trením driev. Je to slnečné teplo skryté v dreve, ktoré sila luku opäť uvoľňuje. Je to symbol Veľkého Ducha.
Zmysel snemového kruhu
Prečo sedíme v kruhu okolo ohňa? To je stará história.
Kedysi dávno, skôr, než získali oheň, museli ľudia sedávať na stromoch a celú noc sa triasť strachom pri pohľade na planúce oči dole v húštinách – oči číhajúcich šeliem.
Ale keď ľudia objavili oheň, mohli sedieť celú noc na zemi, pretože sa dravé zvieratá ohňa báli a držali sa od neho v úctivej vzdialenosti. Oheň človeku poskytoval ochranu, teplo, pohodlie a príležitosť k spoločenskému stretnutiu. Všetko to dobré, čo vyjadrujeme slovom „domov“, nachádzame aj okolo ohňa.
Okrem toho sa skupine ľudí najlepšie sedí v kruhu. Každý tu má svoje miesto s dobrým výhľadom na všetkých ostatných a všetci vidia dobre na neho. Človek pritom cíti, že je skutočne súčasťou toho, čo sa tu odohráva. Taký pocit by nemal, keby sedel niekde v kúte. Kruh je dôstojný a demokratický. Preto odmietol kráľ Artuš starodávny dlhý stôl s dvojitou úrovňou, kde na čestnom vyvýšenom mieste sedávali šľachtici a na nižšom mieste jednoduchý ľudia, a zriadil guľatý stôl. U toho stola všetci, čo boli hodní prísť, sedávali na rovnakej úrovni, boli ako bratia, mali rovnakú dôstojnosť i zodpovednosť. A každý z nich mal čestný záväzok plniť si svoje povinnosti. Preto tu vládol láskavejší duch a zmysel pre vzájomnú závislosť.
Podobné myšlienky sa spájajú aj so snemovým kruhom kmeňa lesnej múdrosti. Tiež z týchto dôvodov sa koná snem vždy v kruhu, a pokiaľ je to možné, pri ohni. Keď všetci sedia v kruhu okolo ohňa, a vdychujú vôňu horiaceho dreva, vracajú sa spomienky na dávno minulé časy a s nimi aj ich jednoduchý, vážny duch a zmysel pre bratstvo.
Kúzlo táborového ohňa
Čo je tábor bez táborového ohňa? To ani nie je tábor, ale studené miesto v krajine, kde sa náhodou na čas usadili nejakí ľudia.
Počas stotisícov rokov videli ľudia v požehnanom ohni symbol i prostriedok zaisťujúci svetlo, teplo, bezpečie, priateľské zhromaždenie, snem. Radiátor ústredného kúrenia ani plynový šporák nevyžaruje kúzlo – tie nechávajú naše srdcia ľahostajné. Len prastarý posvätný oheň živený drevom má tu moc a dojíma nás, rozoznieva v nás struny vzpomienok na dávnu jednoduchú minulosť. Keď ľudia sedia spolu pri táborovom ohni, zdá sa, ako keby zo seba zhodili modernú šupku a neistotu a vrátili sa k privitimizmu – aby sa stretli ako človek s človekom – aby ukázali svoju obnaženú dušu. Druh, ktorý sedí vedľa vás pri táboráku, získava vašu lásku alebo nenávisť, väčšinou však lásku. A ak ste spolu v mieri a pohode táborili, spája vás trvalý zväzok bez ohľadu na to, ako sú si vaše svety vzdialené.
Táborový oheň je teda skutočným ústredným bodom každého jednoduchého bratstva. Mali by sme využiť jeho magickú moc.
„Niektorí už išli spať, po peknom táboráku, plnom pesničiek a veselých výstupov. My piati sme však ešte ostali sedieť. Bolo ticho, hlboké ticho. Bolo počuť len nepravidelné praskanie smrekových polienok v táborovom kruhu. Sedím zahľadený do plameňov ohňa, a len tak sa nechávam unášať nekonečným pokojom tejto chvíľe. Myšlienky mi odnáša jemný vetrík, ktorý poletuje nad zaspávajúcim táborom. Zrazu sa ocitám v objatí nekonečne krásnej jednoduchosti a moja unavená duša chce kričať – vidím krásny svet, priateľov, bratov, Boha…“
Totemy
Väčšina indiánskych kmeňov považovala za svojho predka určité zviera. Jeho obraz sa potom stal totemom kmeňa. Totemové koly, ktoré si Indiáni vztyčovali pred svojimi stanmi, znázorňovali ich „totemových predkov“ – korytnačky, orlov, medveďov a iné zvieratá, alebo aj podoby zomrelých náčelníkov. Symbol mohol byť nielen vyrezaný do kôlu, ale i namalovaný na tí-pí, kánoich, zbraniach a neraz i na hrudi bojovníka, uberajúceho sa vojnovým chodníkom. Pred obydlím niektorých rodín stával i mohutný „kôl-mat-totem“. Okrem toho mala väčšina Indiánov tiež svoje totemy osobné.
Mohli by sme na tábore vždy vyrobiť aspoň jeden táborový totem. Bolo by to super. Ale aj ty si môžeš vyrezať a vymalovať svoj vlastný totem a to kľudne môžeš začať aj teraz, pretože na tábore ti na to možno nezostane veľa času. A keď na tábore bude pri táborovom kruhu stáť tvoj osobný totem, budeš vyzerať ako pravý Indián-skaut a všetci ťa budú úctivo zdraviť – hau kola alebo toniktuka he.
Samorasty
Hľadal si už v lese samorasty? Je to takmer detektívna činnosť, zvlášť pre zálesáka s výtvarne citlivým okom a šikovnými rukami. Les ukrýva veľa podivne skrútených konárov a koreňov a žilnatých driev. Najprv nám naša fantázia pomáha hľadať v nich najrozmanitejšie podoby zvierat a ľudí, potom pátrame po samorastoch len pre ich výtvarnú krásu. Niektoré ešte dotvoríme nožom alebo pílkou, hodnotnejšie sú však neupravované samorasty. Tie necháme uschnúť. Potom ich pripevníme na drevenú placku, alebo tam navŕtame očko pre zavesenie na stenu. Niektoré môžeme ešte nalakovať bezfarebným matným lakom. A nezabudni, že správny zálesák nezničí kvôli samorastu živý strom, ale berie samorasty len z padnutých alebo mŕtvych stromov.
Indiánske „veci“
– Indiáni videli v každej veci kúzlo (wakan), verili v moc prírodných síl
– Medicimani dokázali liečiť nielen vďaka viere, ale aj vďaka hlbokej znalosti rastlín
– Obrady a rozjímania mali v živote indiánov svoje miesto
– Muži – mali na starosti lov a boj
– Ženy – mali na starosti bežné záležitosti tábora – oheň, jedlo, výrobu rôznych predmetov
– Muž mohol mať aj viac žien, ale musel preukázať statočnosť v boji; za nevestu sa platilo otcovi koňmi
– V boji sa vysoko cenila odvaha a statočnosť
Symbolika tipi
– Podlaha – zem, na ktorej žijeme
– Steny – nebo
– Tyče – cesty zo sveta do zeme duchov, ktoré spojujú človeka s Veľkým tajomstvom (wakan tanka)
– Kúsok za ohniskom mávali niečo ako rodinný oltár – „kúsok lahodnej zeme“, tu indiáni ukladali napríklad bylinky na spalovanie, ako obetu duchom. Dym tak odnášal modlitby „tým hore“.
– Majiteľ sedí v tí-pí vzadu oproti dverám
– Tí-pí – má byť otočené dverami na východ
Indiánska sauna – initipi
– Vnútri musí byť úplná tma – dať veľa vrstiev (spacáky, deky,…)
– Na ohnisku v blízkosti sauny žhaviť asi hodinu na väčšom ohni žulové kocky (až do biela)
– Oheň by sa mal zapalovať z východnej strany – je to PETA OWIHANKEŠNI – nekončiaci, nesmrteľný oheň
– Kamene sa potom vyberajú drevenými vidlicami asi 1,5 m dlhými (dovnútra sa tak nedostanú uhlíky, ktoré spôsobujú nepríjemný zápach)
– Dovnútra sa vchádza naľavo a obchádza sa ohnisko v smere hodinových ručičiek – „so slnkom“
– Náčelník ide posledný a sedí naľavo pri vchode
– Zvonku by mal potom pomocník utesniť dvere sauny
– Všetci sedia so skríženými nohami
– Sedí sa v úplnej tme a nikto nehovorí – panuje hic a napätie
– Po chvíli čakania náčelník chrstne vodu zväzkom bylín do kameňov (4x)
– Náčelník posiela kotlík s pitnou vodou dokola, aby sa každý mohol napiť (kotlík môže ísť aj cez dvere)
– Z druhého kotlíka sa v prípade potreby dolieva voda na kamene naberačkou
– Po priliatí vody všetci volajú HO PILAMAYA (áno ďakujem) alebo HIYA PILAMAYA (nie ďakujem) – ak majú dosť
– Po niekoľkých minutách sa buď nadvihne otvor (2-3x celé opakovať) alebo sa vybehne von a potom sa pokračuje (2-3x celé opakovať)
– My väčšinou po riadnom vypotení vybehneme von a hodíme sa do vody. (Ale ešte jedna finta – skúšali ste už saunu v zime, keď vybehnete von do „mínusu“ a gúľate sa v snehu? – že to je dobré, ale je to šok pre organizmus, tak len pre úplne zdravých!)
Symbolika initipi
– Temná chyž – lono Matky zeme
– Tma – prehliadanie ľudských názorov
– Horúce kamene – príchod života
– Horúca para – tvorivá sila vesmíru
– Dvere na východe – strana života, sily, svitanie múdrosti
Indiánsky slovník
(dakotský)
bizón, býk – tatanka
kôň – tašunka
jeleň – tabloka
srnka – tawiyelan
vlk – šunkoteča
rys – inmu
had – wabluška
slimák – igli
jastrab, sokol – četan
mačka – inmušunka
komár – čaponka
pavúk – unktomi
vták – zitka
ryba – hogan
žaba – naška
zviera – woteča
hmyz – watutka
strom, drevo – čan
les – čontanka
bylina, tráva – peži
kvet – wahča
údolie – čokan
cesta – čanku
hora, kopec, vrchol – paha
jazero – ble
prameň – oičage
potok – wakpalan
rieka – wakpa
zem, hlina – maka
skala – imniža
kameň – inyan
boh, veľký duch – wakantanka
duša – nagi
slnko – anpetu wi
mesiac – haniyetu wi
hviezda – wičanhpi
vietor – tate
mraky, nebo – mahpiya
iskra – pešniža
oheň – peta
táborový oheň – očeti
dym – šota
kostol – tipi wakan
dom, indiánsky stan – tipi
chata – čan tipi
tábor – owanka
indiánska sauna – initipi
mučiarenský kôl – čansan
indián – ikče wičaša
bojovník – akičita
lovec – waope
beloch – wašičun
hosť – kičopi
priateľ – kola
ľudia – oyate
muž, človek – wičaša
otec – ate
chlapec – hokšilan
syn – činkši
žena – winyan
matka – ina
dievča – wikoška
dcéra – čunkši
dieťa – činča
bubienok – čančega
čelenka, klobúk, čiapka – wapaha
čln, kánoe – wata
nádoba – koka
odev – šina
čin – woečon
hra – wičoškate
kniha – wowapi
krok – čaeglo
kruh – tapa se
lov – akutapi
sila – wookihi
tanec – wačipi
pieseň – olowan
zákon – woope
hlava – pa
kosť – hu
krv – we
koža – ha
kožušina – hin
alkohol – miniwakan
čaj – wahpe pežihuta
voda – mini
jedlo – wo
mäso – talo
ryža – psin
nôž – mila
sekera – onspe
luk – itazipa
šíp – wankinkpe
deň – anpetu
noc – hanyetu
týždeň – anpetu šakowin
mesiac – wi
rok – omaka
jar – wetu
leto – bloketu
jeseň – ptanyetu
zima – wanietu
biela, čistá – ska
čierna – sapa
červená – ša, luta
hnedá – san
modrá – to
zelená – toto
žltá – zi
dobrý, krásny – wašte
zlý – šiča
lenivý – kuža
mladý – teča
starý – kan
veselý – iyuškin
veľký – tanka
malý – čikalan
dlhý – hanska
bláznivý, opitý – witko
ďaleký, ďaleko – tehan
veľa – ota
málo – tonana
a – na
čo, niečo – taku
ahoj (muži) – hau, hau kola
ahoj (ženy) – toniktuka he
áno – ho
nie – hiya
Prízvuk je na druhej slabike, prídavné meno alebo číslovka stojí vždy za podstatným menom, množné číslo: pridáva sa koncovka –pi, nepridáva sa, ak množstvo vychádza z číslovky, ak sa –pi na konci slova nachádza (tipi), a ak sa môže dať k prídavnému menu, nedáva sa k podstatnému. Príklad skloňovania: tanka (veľký), sam tanka (väčší), iyotan tanka (najv.)
A ešte pár myšlienok: od E. T. Setona
„Pretože som spoznal trýzeň smädu, vykopal som studňu, aby z nej mohli piť aj iní.“
„Buď čistý, silný, vždy ochraňuj prirodzený život.“
„Buď vážny, mlčanlivý a počúvaj.“
„Múdry je ten, čo sa dokáže učiť od druhých.“
„Kto nectí svetlo života, nikdy nevzhliadne jeho žiaru.“
„Človek sa musí vyvíjať v štyroch smeroch – telom, mysľou, duchom a službou.“
„Našim cieľom je naučiť sa žiť v prírode, pretože tam si vybudujeme svoje telá a upevníme svoje duše…chceme sa pozerať životu z očí do očí, byť pripravení ku každej úlohe, ktorú dostaneme medzi našimi druhmi a tešiť sa z každej skúšky, aby sme sa ňou stali pánmi silných duší v ich velebných svätyniach.“